.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نگاهی گذرا به اولین‌های دفاع مقدس ؛
چه کسی اولین گلوله جنگ را به سوی ایران شلیک کرد؟
رژیم بعثى عراق با تصمیم و طرح قبلى و با هدف بر انداختن نظام نو پاى جمهورى اسلامى ایران با حمایت‌هاى استکبار جهانى بویژه آمریکا در 31 شهریور1359 تهاجم گسترده‌اى را علیه ایران آغاز کرد و هشت سال دفاع مقدس حدیث ماندگار ملتى است که در راه دفاع از کیان مکتب، انقلاب و میهن اسلامى خویش قله هاى بلند رشادت و شهادت را در نوردید و دشمن را در رسیدن به اهداف خود ناکام کرد.

شمال نیوز: رژیم بعثى عراق با تصمیم و طرح قبلى و با هدف بر انداختن نظام نو پاى جمهورى اسلامى ایران با حمایت‌هاى پنهان و آشکار استکبار جهانى بویژه آمریکا در 31 شهریور1359 تهاجم گسترده‌اى را علیه ایران آغاز کرد و هشت سال دفاع مقدس حدیث ماندگار پایدارى، دلاورى و فداکارى ملتى است که در راه دفاع از کیان مکتب ، انقلاب و میهن اسلامى خویش قله هاى بلند رشادت و شهادت را در نوردید و دشمن را در رسیدن به اهداف خود ناکام کردو سرانجام دبیرکل سازمان ملل متحد در 18 آذر 1370 عراق راآغازگر جنگ معرفى کرد.


*هر چه از این جنگ ناخواسته تحمیلى می‌گذرد، قدرت اسلام و جمهورى اسلامى و قواى نظامى و انتظامى ایران و پایدارى ملت متعهد آشکارتر و افزون‌تر مى‌گردد و رسوائى جهانخواران و وابستگان و پیوستگان به آنان بیشتر و واضح‌تر مى‌شود. صحیفه نور جلد 17، ص32


محمد خامه یار نویسنده و پژوهشگر، اهتمام ویژه‌ای در معرفی اولین‌های دفاع مقدس در کتابی تحت همین عنوان داشته است که متن ذیل برگرفته از آن است:
 

اولین خلبان شهید:
اولین خلبان شهید در دوران دفاع مقدس شهید فیروز شیخ‌حسنی فرزند حمزه بود، وی در سال 1331 در شهرستان تنکابن از خطه سرسبز شمال دیده به جهان گشود.در اولین روز جنگ تحمیلی مصادف با سی و یکم شهریورماه سال 1359 طی مأموریتی از پایگاه چهارم شکاری اصفهان عازم جبهه های نبرد شد و در همان روز پس از درگیری هوایی با دشمن به شهادت رسید.
اولین گزارش مستند سازمان ملل از کاربرد سلاح های شیمیایی توسط عراق:
تیم سازمان ملل سرانجام نخستین گزارش مستند 28 صفحه‌ای خود را در تاریخ ششم فروردین ماه سال 63 منتشر نمود. در این گزارش که مربوط به تحقیقات اواخر اسفند ماه سال 1362 در ایران بود, استفاده از دو عامل شیمیایی خردل گوگردی و اعصاب از نظر پزشکی و شیمیایی ثابت شده بود.
اولین شهر قربانی سلاح‌های شیمیایی: 
پس از جنگ جهانی اول وسیع‌ترین حملات شیمیایی در طول جنگ هشت ساله عراق علیه ایران روی داد. نخستین استفاده ثبت شده 23 دی ماه سال 1359 در منطقه‌ای بین هلاله و نی‌خزر در پنجاه کیلومتری غرب ایلام اعلام شده است.
اولین پیروزی بعد از عزل بنی ‌صدر:
پس از پیروزی نیروهای خودی بر عراقی ها در ارتفاعات الله‌اکبر، شهید چمران اصرار داشت نیروهای ایران هرچه زودتر قبل از اینکه دشمن بتواند استحکاماتی برای خود دست و پا کند به سوی بستان سرازیر شوند که این کار عملی نشد و شهید چمران خود طرح آزادسازی دهلاویه را با ایثار و گذشت و فداکاری رزمندگان جان بر کف ستاد جنگ‌های نامنظم و به فرماندهی ایرج رستمی عملی ساخت.
فتح دهلاویه در نوع خود عملی جسورانه و خطرناک و غرورآفرین بود. که این نخستین پیروزی پس از عزل بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا بود.
اولین شهر تصرف شده عراق:
شهر بندری فاو نخستین شهر از شهرهای عراق است که در دوران دفاع مقدس در عملیات والفجر 8 به تصرف رزمندگان اسلام درآمد.در فاصله 90 کیلومتری شمال غربی آن شهر صنعتی بصره قرار دارد.
اولین شکست دشمن:
اولین شکست دشمن در تاریخ 9 آبان ماه 59 در عملیات کوی ذوالفقاری در جبهه آبادان رقم خورد. در این عملیات بیش از 700 نفر از نیروهای عراقی کشته شدند و 500 نفر دیگر به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.
اولین شبیخون به دشمن:
اولین شبیخون گروه دوازده نفری آرپی‌جی ‌زن نیروهای اسلام در نهم مهرماه سال 1359 در حمیدیه به فرماندهی شهید «غیوراصلی» بود که منجر به عقب راندن نیروهای دشمن شد.
اولین عملیات نیروی هوایی ارتش:
نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تنها به فاصله دو ساعت پس از نخستین حمله دشمن در بعدازظهر روز 31 شهریور در نخستین عملیات خود دو پایگاه مهم هوایی عراق به نامهای «الرشید» و «شعیبه» را آماج حملات کوبنده و بمب‌های آتشین خود قرار داده و صدمات جبران ناپذیری به این پایگاه‌ها وارد نمودند.
اولین تهاجم موفق در جبهه جنوب:
اولین تهاجم موفق در جبهه جنوب در روز بیست و ششم اسفندماه سال 1359 به نام عملیات امام مهدی (عج) در غرب سوسنگرد با موفقیت انجام شد. این عملیات به فرماندهی شهید اسحاق عزیزی و یاری نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مردمی بود که بیش از 96 کشته و صد مجروح و 68 اسیر از دشمن بعثی بر جای گذاشت و بسیاری از ادوات آن‌ها منهدم شد.
اوّلین کاربرد واژه دفاع مقدس:
اوّلین بار که امام خمینی (رحمت الله علیه) واژه دفاع مقدس را به کار بردند، در 22 بهمن سال 1360، مصادف با شانزدهم ربیع الثانی 1402 ق، به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود.
اوّلین عملیات با نام یکی از آیات قرآنی:
عملیات «والفجر» اوّلین عملیات رزمندگان اسلام بود که با نام اوّلین آیه سوره والفجر «وَالفَجر وَ لَیالٍ عَشرٍ وَ الشَّفَعِ وَ الوَتْر»، در منطقه فکه، به مرحله اجرا درآمد.
اولین شلیک در جنگ:
ملک حسین، پادشاه وقت اردن، شلیک کننده اولین گلوله‏ای بود که از یک دستگاه تانک در جنگ ایران و عراق شلیک شد.
اولین زن اسیر:
بیستم مهرماه سال 1359، ساعت نه صبح، در هنگامه آتش و خون، از میان رگبار گلوله‏ها و انفجار خمپاره‏ها، یک آمبولانس وارد خط مقدم، جبهه خرمشهر، شد تا به یاری رزمندگان مجروحی که در عرصه کارزار دفاع مقدس بر خاک و خون افتاده بودند، بروند. فاطمه ناهیدی دختر پرستاری که سرنشین آمبولانس بود، همراه با چند رزمنده جوان، خود را در محاصره سربازان عراقی دید، ساعتی بعد به اسارت درآمد. او که فارغ التحصیل رشته مامایی بود، آن روز، اولین زن مسلمان ایرانی بود که اسیر عراقی‏ها شد.
اولین فرمانده لشکر شهید :
شهید حاج ابراهیم همت اولین فرمانده لشکر از یگان های رزمی سپاه است. او فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله (صلی الله علیه وآله) بود که در شانزدهم اسفند ۱۳۶۲ در جزیره جنوبی مجنون به آرزوی دیرینه خود که همانا شهادت بود رسید.
اولین شهید روحانی دفاع مقدس :
حجه‌الاسلام محمد حسن قنوتی (شریف) اولین روحانی مجروح و اسیر جنگ تحمیلی، نخستین روحانی شهید دفاع مقدس و نخستین نماینده امام خمینی(ره) بود که در جنگ به شهادت رسید. شیخ قنوتی نخستین فرمانده شهید جنگ های چریکی و پارتیزانی و نخستین ارسال کننده محموله های تدارکاتی به مناطق جنگی به ویژه خرمشهر بود که سرانجام در روز ۲۴ مهر ۱۳۵۹ در خیابان چهل متری خرمشهر در حالیکه چندین گلوله خورده بود به دست نیروهای بعثی افتاد و به طرز دلخراشی به شهادت رسید. یکی از مزدوران بعثی با سرنیزه تفنگش آنقدر بر سر این روحانی مبارز کوبید تا متلاشی شد.
اولین پیروزی عظیم ایران در جنگ تحمیلی :
عملیات ثامن‌الائمه اولین حرکت جدی و سازمان یافته نیروهای مسلح ایران بود که در پنجم مهر ماه در جاده ماهشهر-آبادان انجام و منجر به آزادی تمام منطقه شرق کارون شد.
اولین حضور مقام معظم رهبری در جبهه :
سال ۵۹ تا آخر و یکی دو ماه از سال شصت در منطقه اهواز و دزفول و مختصری هم در غرب اولین حضور مقام معظم رهبری در جبهه بودند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

عمادی از گرگان 1 مهر 1392
خداوند همه شهدا و ایثارگران عزیز را با شهدای کربلا محشور و ماجور فرماید .
دست استکبار و کوردلان سلفی و تکفیری از سر مسلمانان کوتاه و قطع شود .

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.097 seconds.